Wednesday, May 13, 2015

LoNtoNg + SaMbAL SoTonG KemBanG

Assalammualaikum...

hyee...bekpes ape hari ni..



hari ni moh kite bekpes menu orang johor...lontong atau sayur lodeh.. tapi ni versi orang pahang yang masak...kalau aku masak lontong ni mesti nak ada iringan sambal sotong kembang...biasa yang kite jumpa kat kedai atau biasa orang buat sambal ikan bilis je kan...cuba la nanti buat sambal sotong kembang ni..gerenti tambah 15 kali..kuikuikui

Ini resepi yang mak aku selalu buat..aku share kat sini..bagus untuk aku refer bila aku nak buat lontong lagi... resepi yang aku share ni boleh makan satu famili tau.. ada bahan bahan yang diperlukan dalam resepi ni yang aku tak letak pun masa masak..tapi aku masukkan dalam resepi...

Moh Masak Lontong + Sambal Sotong Kembang



Ketupat nasi secukupnya, direbus bersama sedikit garam
1/4 biji Kobis
1/4 biji Sengkuang, di potong panjang
1/2 batang Lobak merah, dipotong panjang
5 batang Kacang panjang, dipotong
2 keping fucuk, direndam dan dipotong kecil
sedikit suhun, direndam
1 keping tempeh, dipotong dan digoreng
2 keping tauhu, di potong dan digoreng
2 batang Cili merah dan hijau, dipotong serong
2 batang serai, diketuk
100 gm udang kertas, dibuang kulit
1 1/2 biji kelapa, diperah santan
garam

Bahan kisar

8 ulas bawang kecil
1 inci kunyit hidup
2 ekor ikan kembung, diambil isi
1/4 biji sengkuang

1. Tumis bahan kisar dan serai dengan sedikit minyak. apabila sudah naik bau masukkan udang.
2. Masukkan semua sayuran dan goreng hingga sayur lembut. masukkan fucuk dan suhun.
3. Masukkan santan dan sedikit air sekiranya pekat. sentiasa kacau supaya santan tidak pecah minyak.
4. masukkan tempeh dan tauhu. perasakan dengan garam.
5. masak sehingga mendidih. tutup api. siap untuk dihidang.


Sambal Sotong Kembang

http://www.stdcoldstorage.com/usr/product.aspx?id=261
ini lah sotong kembang pada siapa yang tak kenal tu

1 ekor Sotong kembang, dipotong kecil memanjang
2 ulas bawang putih, ditumbuk
3 bj Bawang kecil, ditumbuk
1/2 cwn Cili kisar
1 bj bawang besar, dihiris
asam jawa, dibancuh dengan sedikit air
1/3 cwn Kacang tanah, dsangai dan ditumbuk kasar
gula
garam
minyak

1. panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk sehingga kekuningan.
2. masukkan cili kisar dan goreng sehingga cili garing.
3. Masukkan sotong kembang, tidak perlu tambah air kerana sotong ini akan mengeluarkan air dengan banyak.
4. Masukkan air asam jawa, kacang tanah dan bawang besar. masak sehingga sambal kering.
5. perasakn garam dan gula.

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment