Monday, June 4, 2012

PuLut KuNinG & RenDanG AyaM


hye bersua sekali lagi...
Memandangkan aku ngah bz menyiapkan persiapan...ehem ehem...hehehehhe..so agak terlewat la untuk post new recepi...

actually pulut kuning dan rendang ayam ni adalah tempahan dari seorang rakan khamis lalu.. nak buat makan makan lepas tazkirah di tempat kerja...so aku ni pun dalam bz bz buatkan lah jugak...sebenarnya suruh jugak dia cari orang lain yang boleh masakan..tapi dah puas cari tak der jugak...jadi aku ni dengan sukarela nya...buatkan lah...kesian pulak...

Resepi yang aku bagi ni telah dikurangkan bersesuaian untuk makan dirumah...hari tu tempahan nye untuk 30 orang makan...so banyak la kan...jadi resepi yang aku bagi ni untuk 10 orang makan... kalau nak 5 orang makan boleh separuhkan jer...


Moh Masak Pulut Kuning dan Rendang Ayam


Pulut Kuning

1 kg Beras pulut
1 kpg Asam keping
2 sb Serbuk kunyit

Rendam pulut bersama asam keping dan serbuk kunyit semalaman

750 ml Santan
2 helai Daun pandan
Garam secukup rasa

Beras pulut di toskan airnya, buang asam keping. Jangan basuh beras nye nnt kurang pula warna kuning pulut.

Masukkan daun pandan dalam air rebusan untuk mengukus. apabila air sudah mendidih, kukus pulut selama 30 minit.

Kemudian masukkan pulut dalam bekas yang lain, arungkan (kacau) santan yang telah dicampur garam. kacau sehingga semuanya sebati.

masukkan semula Pulut ke dalam pengukus dan kukus selama 40 minit lagi.

Siap!


Rendang Ayam

1 ekor ayam dipotong 12
500 ml Santan pekat
500 ml Santan cair
2 btg Serai - diketuk
2 btg Serai
5 gm Lengkuas
5 gm Halia
150 gm Bawang besar
3 ulas bawang putih
25 gm Cili kering - dikisar
50 gm Kerisik

Kisar serai, lengkuas, halia, bawang besar, bawang putih sehingga halus. Masukkan dalam kuali.
Masukkan cili kering yang telah dikisar dan juga serai yang diketuk. Masukkan santan.
Masak sehingga pekat dan hampir kering. Kemudian masukkan ayam. masukkan kerisik. perisakan garam dan gula. masak sehingga ayam betul betul masak dan kuah pun kering. sentiasa kacau untuk mengelakkan rendang hangit.

Tadaa! siap untuk dihidang



Tips: guna sudip kayu apabila mengacau rendang kerana ianya boleh mengelakkan ayam dari hancur.

2 comments:

  1. As salam kak Tamell.. Pulut kuning ni sesuai wat hantaran kawin.. Selamat berbahagia.. Smoga berkekalan ke ahir hayat. Ameenn.. :)

    ReplyDelete
  2. Selalunya 1kg beras pulut ni utk berapa org mkn ye

    ReplyDelete