Tuesday, July 16, 2013

SoTonG GoReNg TeLur MaSin

Sotong Lagik!



hehehehehe...jangan marah yea. Macam yang aku cakap la. stok sotong banyak. tak leh nak letak benda lain dalam peti ais tu dah.

Hari ni moh kita masak sotong goreng telur masin. dengar ceritanya makanan ni famous kat chinese restaurant. aku tak tau, tak pernah lak aku g restaurant cina. Resepi ni diambil dari sini, boleh la kalau nak nengok resepi asal. Tapi aku ubah siket. mengikut selera.

Moh Masak Sotong Goreng Telur Masin


5 bj Cili api, hiris
3 ulas Bawang putih, hiris
4 biji Cili kering, hiris
2 tangkai Daun kari
200 ml Susu sejat
3 biji Telur masin, direbus. - ambil 3 biji kuning dan 2 biji putih - hancurkan
2 sb Mentega
2 ekor Sotong - saiz besar dipotong bulat
Tepung jagung atau tepung serbaguna
Minyak untuk menggoreng
garam secukup rasa

1.  Goreng Sotong dengan tepung. aku guna tepung yang sama aku buat untuk sotong goreng rangup disini. lebihan tepung itu aku gunakan untuk sadur sotong. tak perlu letak telur. caranya begini, masukkan sotong didalam bekas, letakkan tepung kedalam bekas tersebut. tutup dan kocak kan sahaja. semua tepung akan sebati dengan sotong. kemudian goreng. 
2. Didalam kuali yang lain, panaskan mentega, tumis cili api, bawang putih, cili kering dan daun kari sehingga garing. 
3. Kemudian, Masukkan susu sejat. masukkan pula telur masin yang telah dihancurkan tadi.
4. Apabila kuah semakin pekat, boleh lah masukkan sotong yang telah di goreng. goreng sehingga kering.
5. tambahkan garam jika perlu.
6. Siap untuk di hidang.


Selamat mencuba!

1 comment: