Saturday, August 18, 2012

KeTupAt dAun kELaPa

Ermmmm dah siap merebus ketupat...tau tak macam mana nk anyam...? susah jugak aku nak ajar kat sini...apa kata kamu semua bukak youtube...kot kot la ada cara cara nak anyam ketupat...boleh la belajar...


Memangla sekarang ni orang cakap x yah susah susah nak buat ketupat...beli jer ketupat segera tu...tapi kan aku cakap ngan korang...x sama weh rasanya...kalau guna daun kelapa ada satu rasa dan bau yang wangi...x caya? cuba la buat...hehehehe



Bila kite mengisi beras dalam sarung ketupat ni...pastikan beras dah pun dicuci dan di toskan airnya...masukkan beras ni separuh daripada sarung...nanti bila kite rebus..beras ni akan kembang dan memenuhi sarung...tapi kena pastikan tidak kurang atau lebih berasnya...kalau tak nanti jadik ketupat keras atau lembik pulak...kui kui kui...

Rebus la sampai masak yea...beberapa jam jugak la...bila dah masak tu.. basuh ketupat tadi kemudian rebus lagi sekali dengan air baru...tujuan nye ialah supaya ketupat kite tu nanti x bewarna coklat atau lebam...


Dah siap rebus...gantung kat batang kayu...tak kesah la kayu ke...besi ke...asalkan boleh gantung...untuk tos airnya...kalau ketupat x digantung...nanti dia bertakung ngan air jadi cepat basi...


ok...selamat mencuba...ehh datang la beraya ke rumah...boleh la merasa ketupat MeLLMeRaH...

selamat hari raya...





No comments:

Post a Comment