Wednesday, January 30, 2013

AyaM PaNdaN..Bau wangi, rasa ada ummmpphhhh!

hyeee...

Uishhh..lama betul x bersua..lama ek aku ni cuti..pergi ke KL seminggu..balik ke dungun semula banyak kerja tertangguh...menyiapkan kerja yang berlambak lambak tu menyebabkan aku berehat dari berblogging. banyak resepi resepi yang dah bersawang tak di share kan di sini. jadi aku pun kononnya membuat keputusan untuk marathon resepi...hikhikhik..tak tau la menjadi ke tak ni...
Permulaanya aku nak share resepi ayam pandan. Resepi ni diambil dari Dapur Tanpa Sempadan. Sedap ayam ni. lagi lama di perap lagi sedap. cukup rasanya. Terima kasih yea Che Mat Gebu kerana sudi berkongsi resepi ayam yang lazat ni. Aku buat ayam pandan ni makan bersama nasi ayam. memandangkan pokok pandan belakang rumah elok merimbun jadi aku tak der masalah dengan bekalan daun pandan. Tapi pastikan diri tu rajin nak buat yea...kalau malas nanti ayam pandan nye jadi ayam pandang je la...



Disini aku sediakan tutorial macam mana nak balut ayam ni dengan daun pandan. nengok gambar tu betul betul mesti korang boleh buat nanti. Aku menggunakan bahagian paha ayam tanpa tulang dan di campur dengan dada ayam. kalau guna dada ayam saja, muak pula rasanya. Apabila ayam ni goreng, aroma daun pandan tu semerbak harumnye, wangi sungguh. Ayam pandan ni boleh di goreng dan boleh juga di bakar dalam oven. aku buat ke dua- dua versi. hari pertama goreng, esok nye di bakar. 2 hari makan ayam pandan...hikhikhik...kecian kat en.azam. tapi abih jugak walaupun 2 hari makan ayam pandan, itu menunjukkan ayam pandan ni sedap..yeay!

Moh Masak Ayam Pandan
400 gm Dada ayam dan paha ayam yang di potong kiub
1 sb Bawang putih, dicincang halus
1/2 sb Halia. dicincang halus
2 sb Santan
2 sb Sos cili
1 sb Sos tiram
1 sb Kicap pekat
1 sk Minyak bijan
2 sk Gula
2 sk Serbuk lada sulah
Daun pandan
Lidi
Minyak masak
  1. Bersihkan ayam dan potong kiub 1 inci x 1 inci. kemudian letak kan didalam penapis untuk toskan air nya.
  2. Kemudian campurkan semua bahan bahan dan gaul sehingga rata bersama ayam. Perap selama 1 jam. Tapi kalau lagi lama lagi sedap.
  3. Sediakan daun pandan dan balut ayam tadi dengan menggunakan daun pandan tadi. panaskan minyak dan goreng ayam sehingga masak. jangan terlalu lama nanti ayam jadi kering. tidak perlu mengoreng lama kerana isi ayam kecil.
Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment