Tuesday, June 5, 2012

Apam Beras


hye...

selamat pagi...

hari ni aku nak berkongsi resepi apam beras...apam ni aku buat sekali ngan pulut kuning hari tu untuk makan makan selepas tazkirah di tempat kerja hari tu...ramai yang makan kata sedap dan lembut... tapi aku tak buat banyak pun...satu resepi ni boleh dapat dalam 30 biji...ehhhh mungkin lebih siket kot...hehehehe lupa la pulak....aku guna acuan lompang...resepi di ambil dari dapur madihaa...mintak share pula disini....


Moh Masak Apam Beras


2 cwn Nasi
2 cwn Tepung gandum
2 cwn Tepung beras
1 cwn Gula perang
3/4 cwn Gula pasir
2 1/2 cwn Air
2 sk Yis kering
Kelapa parut yang dicampur garam - kukus sebentar
sedikit pewarna kegemaran

  1. Blend nasi dan air sehingga hancur. masukkan air sedikit demi sedikit. blend sampai betul betul hancur. setelah hancur campurkan gula perang dan gula pasir ke dalam blender. blend sehingga semuanya sebati.
  2. Didalam bekas lain, satukan tepung gandum, tepung beras dan yis. tuangkan bahan cecair ke dalam tepung dan kacau hingga sebati.
  3. perap selama 3 jam. Sekiranya ingin mewarnakan adunan...bolehla letak kan sedikit pewarna.
  4. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain untuk mengelakan air jatuh ke dalam apam. sapukan sedikit minyak ke dalam acuan. tuangkan adunan ke dalam acuan dan kukus selama 15 minit atau sehingga apam masak.
  5. hidang bersama kelapa parut yang telah dikukus.

yummy! cubalah.....





5 comments:

  1. mcmmn nak msk apam ni ble msk apam ni xmerekah sgt?

    ReplyDelete
  2. Apam ni mmg x berapa nk merekah...klu nk apam yang merekah boleh cuba cari resepi yg menggunakan eno, sprite, coke atau ice cream soda..itu apam yg merekah..apam senyum...

    ReplyDelete
  3. kat cni xde rspi any sup ke?

    ReplyDelete
  4. Insyaallah nnt saya akan publishkan di sini...

    ReplyDelete
  5. Admin, xde recipe2 bru ka?

    ReplyDelete