Friday, December 6, 2013

MeNu DieT: IkaN SiaKaP KuKus BerSamA CeNdaWaN & BroKoLi

Assalammualaikum,

Diharap semuanya berada dalam keadaan yang sentiasa di rahmati Allah.


Seperti yang dijanjikan, aku akan start post menu atau resepi yang sesuai untuk dimakan ketika berdiet. kalau tak diet pun tak de masalah untuk mencuba resepi ini kerana ianya bagus untuk kesihatan. Tapi jangan salah faham yea, resepi untuk makanan yang orang tidak berdiet masih juga diteruskan. Maklum la kat rumah ni aku je yang berdiet nye, so tugasan untuk memasak macam biasa masih diteruskan. 

Hari ni aku nak share resepi ikan siakap kukus, kaedah mengukus sangat bagus bagi mengelakan kite menggunakan minyak dalam masakan. dan ianya juga bagus bagi menyimpan nutrient yang terkandung dalam makanan tersebut. Jika dibandingkan kukus dan rebus, jelaslah bahawa kukus lebih bagus kerana nutrient dalam makan tidak hilang dalam air sepertimana rebus. Manakala sekiranya kite merebus makanan kemungkinan lebih kurang 35% nutrient akan hilang didalam air rebusan. hah! jangan nak diminum plak air tu. hehehehehe.

Selain daripada brokoli dan cendawan, korang boleh juga menukarkan sayuran ini kepada jenis yang korang gemari. tapi ketahuilah bahawa brokoli mengandungi khasiat yang banyak, ianya mengandungi kadar fiber yang tinggi serta kaya dengan vitamin C. banyak lagi khasiatnye. korang rajin rajinkan diri google ek. Manakala bagi Cendawan shitake pula menguatkan sistem pertahan tubuh terhadap penyakit.

Ok kite pun dah tau serba sedikit dengan bahan2 yang kite gunakan dalam masakan, so tunggu apalagi

Moh Masak Ikan Siakap Kukus Bersama Cendawan dan Brokoli

1. Mula mula panaskan air dalam pengukus, biarkan sehingga mendidih.
2. Mayang halus halia dan bawang kecil. Hiris nipis cendawan dan potong kecil brokoli.
3. Ambil ikan dan ratakan halia yang dimayang tadi.
4. Letakkan didalam bekas dan masukkan kedalam pengukus. Kukus selama lebih kurang 8 minit. 
5. Setelah 8 minit, masukkan cendawan, brokoli dan bawang kecil. kukus lagi 5 minit,
6. Apabila ikan dan sayuran telah masak, curahkan kicap cair.
7. Siap untuk dihidang

Selamat Mencuba!

Dibawah ni pula aku serta kan sekali kandungan kalori yang terkandung dalam setiap bahan. mungkin tidak tepat. tetapi lebih kurang.


No comments:

Post a Comment