Sunday, April 13, 2014

SoTonG GoRenG TepuNg VeRsi 2

Assalammualaikum...

ooooohhhh...cuaca pagi tadi sangat tidak menyehatkan..jerebu sungguh...bila lah keadaan ni nak pulih..nampak gaya makin ke teruk plak..Tempat lain dah hujan...sini jer tak hujan hujan...kalau mintak hujan nanti banjir pulak..hehehehehe...anyway...aku tak payah dedahkan diri dengan cuaca yang tidak baik so, dok dalam umah jer...

Semalam aku ada kasi tau yang en.azam g mancingkan...ermmm ni la hasil nya...itu pun dah jual separuh...rezeki allah dari laut. 
Senyum semua...nak masuk blog nih!

Maka gembira lah ibu mertuanya...menantu kirim ikan dan sotong segar dari dungun. Minggu lepas dikirimkan ikan tenggiri. besarkan ikan tenggirinya. 7 kg. dibahagikan dua dengan kawan nya, masih lagi besar. aku lak bahagi dua ngan mak aku. aku amik bahagian ekor ke hujung so kecik la sket. yang mak aku pulak aku bagi bahagian badan. ermmm besar peha. gembira sungguh orang tua tu dapat ikan tenggiri. kalau beli kat pasar tu brapa hinggit plak kan.Yang aku nye baru berjaya masak berlada 2 keping. ermmmm nampak gayanya, bertapa la ikan tenggiri aku dalam freezer. tak abih lagi yang tu, ni dah sampai lagi.

Kaki Pancing Tegar


ooooo jangan lupa...watak utama untuk hari ni...encik squid.


Musim sotong di dungun sudah kembali. kepada sesiapa yang ingin mencandat..tunggu apa lagi. mai la ke terengganu. pasti tidak mengcewakan.

Ok la berbalik kepada resepi hari ni, dah siap siap simpan semua ikan, aku pun nak masak simple jer memandangkan aku memang malas nak masak. so aku hanya nak goreng je sotong tu. aku pernah kongsikan resepi sotong goreng tepung yang rangup disini. Tapi sebab nak cincai cincai jer aku pun try buat resepi baru. dan hasilnye tidak mengecewakan. tapi mesti makan panas panas tau!

Moh Masak Sotong Goreng Tepung Versi 2

Sotong secukupnya
1 biji Telur
1/4 cawan Tepung gandum
1/4 cawan Tepung Beras
1 sk Serbuk penaik
2 sb Serbuk paprika
2 sb Dried Oregano
garam
serbuk pati ayam
minyak menggoreng

1. Bersihkan sotong dan tos sehingga kering air. campurkan bersama telur.
2. didalam bekas yang lain, campurkan ke semua bahan kering.
3. Panaskan minyak, ambil sotong yang telah bersalut telur tadi  satu persatu kemudian di golek golekkan ke dalam bekas tepung. apabila tepung sudah bersalut keseluruh sotong boleh lah di goreng sehingga perang keemasan.
4. Makan bersama sos cili thai. sedap!


Selamat Mencuba!

1 comment: