Sunday, November 4, 2012

Ikan SuMbaT BeLakanG

Selaku seorang isteri kepada nelayan...hehehehehehe...bertuahlah rasanya dapat makan ikan yang fresh dari laut...2 3 hari lepas en. Azam tu sebuk nak ke laut mencari rezeki katanya...ada lah bawa balik ikan cencaru, selar, tongkol dan kembung...memandangkan minggu ni sangat sebuk kerja kat opis...so dapur aku tak berapa nak berasap...asap dari air panas adalah...kih kih kih...so, bila en.azam bawa balik ikan yang sangat banyak kena lah bagi bagi kat orang memandangkan kite dua orang jer yang ada kat umah...apa plak nak dibuat dengan ikan yang banyak tu kan...aku plak apa pun tak der kat umah...sudahnye masak simple simple jer la...hari pertama dia bawa balik ikan...aku goreng jer, cicah ngan budu, cili kicap cuka dan berulamkan timun. dah masuk hari kedua bawak balik ikan yang sama juga...maka aku pun buat lah sumbat belakang...sedap hingga licin menjilat pinggan...hehehehehe...tapi yang ni sumbat ngan sambal pasal en.azam tu dia tak mau kelapa..
 
Ikan yang dipancing dilaut
 
Moh Masak Ikan Cencaru Sumbat Belakang
 
 
 
2 ekor Ikan cencaru belah belakang, dilumur garam dan kunyit
2 ulas bawang putih - ditumbuk
2 bj bawang besar- ditumbuk
1 btg serai- ditumbuk
1/2 inch halia - ditumbuk
1/2 cwn Cili kisar
sedikit air asam jawa
garam
gula
minyak masak
 
  1. Mula - mula panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk. apabila bahan tumbuk sudah naik bau boleh lah masukkan cili kisar.
  2. Goreng sehingga cili kisar garing. masukkan air asam jawa, perasakan gula dan garam.
  3. Sumbatkan sambal dibahagian belakang ikan kemudian goreng ikan dengan minyak sedikit untuk mengelakkan sambal dari terkeluar dan mengotorkan minyak.
  4. siap untuk dihidang.

selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment