Tuesday, April 30, 2013

KeK PeLanGi @ RaiNBow Cake bukan RaMbO!

Pelangi mempunyai tujuh warna, iaitu merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu. Kek ni namanya kek pelangi, tapi ianya tidak mempunyai 7 warna. ermmmmm so masih boleh ke di panggil kek pelangi atau kek warna warni aidilfitri.

Kek Pelangi tak berapa nak pelangi aku ni buat untuk anak sedara. ermmmm untung la dapat makcik boleh wat kek pelangi..kite dulu jangan kata pelangi, hujan matahari pun belum tentu.. besday kite ni pun mak kadang kadang lupa...eh kadang kadang je ingat...itu pun kalau nasib baik. hadiah tak payah berangan la..tak ado! berangan berangan bungkus hadiah sendiri bagi kat diri sendiri.

zaman dulu dulu tak kesah pun, tapi sekarang ni dah tua bangka ehhhhh sensitip pulak bila orang tak ingat besday kite kan..merajuk la konon...hahahahaha..itu aku leee...
Ini first time aku buat kek pelangi, kalau aku saja buat kat rumah cuba pikir sapa nak makan. kalau aku makan sepotong, en.azam makan sepotong yang lagi berpotong potong tu sapa nak makan. sudahnye tong sampah gak yang kenyang. so, aku amik peluang nak buat kek ni bila ada permintaan nak kek besday.
Resepi di ambil dari dapur hasue. warna kek hasue memang cantik. Warna kek aku tak tau la macam mana bila dipotong. sebab anto kek je pastu balik. ada keje lain plak. tak sempat la nak snap pics kek yang telah dipotong. Hasue minta izin share kat sini yea.
Moh Masak Kek Pelangi
Bahan-bahan ( 1 biji kek )

150g tepung super fine / hongkong
150g gula halus
5 biji telur gred A
1 sudu besar ovelette
80ml susu segar
80ml mentega cair/minyak sayuran
1 sudu teh serbuk penaik
Pewarna-ungu,hijau,biru,kuning dan merah

400ml Whipping cream untuk mendeko-dipukul sehingga soft peak
Cara-cara:
  1. Satukan gula halus,ovellette,tepung,serbuk penaik dan telur ke dalam mangkuk adunan.
  2. Pukul sehingga pekat dan gebu(lebih kurang selama 5 minit) pada kelajuan tinggi
  3. Perlahankan kelajuan dan masukkan susu segar dan pukul lagi pada kelajuan tinggi sehingga kek benar2 ringan(lebih kurang dalam 3-5 minit)
  4. Tuangkan mentega cair/minyak ke dalam adunan dan gaul menggunakan senduk kayu sehingga benar2 sebati. Panaskan oven pada suhu 160c-170c.
  5. Bahagikan kek kepada 5 bahagian,1 cawan bagi satu bahagian dan masing2 diwarnakan ungu,hijau,biru,kuning dan merah
  6. Sediakan tin pembakar,griskan dasarnya dengan mentega dan alas dengan baking paper.
  7. Tuangkan satu adunan ke dalam loyang dan bakar selama 10 minit atau sehingga kek masak..ulang langkah ini pada adunan kek seterusnya sehingga habis. Jika oven besar,boleh la bakar 2 loyang sekaligus.
  8. Terbalikkan kek selepas dikeluarkan dari oven untuk mengelakkan kek mendap ke bawah.
  9. Setelah kek sejuk sepenuhnya,bolehlah dideko ikut citarasa masing..selamat mencuba!

1 comment: