Thursday, April 25, 2013

StraWbeRRy RoLL CaKe

Hye..bertemu lagi...



Hari ni aku nak kongsi dengan korang semua resepi strawberry roll cake. Disebabkan strawberry ada lagi lebih daripada pavlova semalam..so aku cari la resepi resepi yang menggunakan strawberry. cari punya cari, terpegun la sekejap kat blog hana. nampak gebuuuuuu sangat kek nye.Ermmmm memang rasa nak cuba roll cake hana. Makanya malam tadi terus membancuh adunan. Bahan bahan dan cara sangat mudah. tak memerlukan banyak bahan pun. roll cake mestilah disimpan lebih kurang 4 jam atau satu malam sebelum dipotong untuk mendapat hasil yang cantik. jadi sangat sesuai la buat malam tadi dan potong pagi ni. Walaupun kek disimpan dalam peti ais, namun kek nye tetap lembut gebu gitu, sebab kek ni tak ada menggunakan minyak atau pun butter. Dan rasanya wallla..memang umphhhhh. Habislah... naik lagi la berat mellmerah and En. Azam.



 Aku membuat roll kek ni berbelang. Caranya mudah saja. apabila adunan siap dibancuh. bahagikan kepada 2 bekas. satu di letakkan pewarna pink. satu lagi dibiarkan kosong. masukkan adunan ke dalam piping beg. paip ke dalam loyang secara berselang seli sehingga adunan habis. mudah je kan.

Untuk filling, aku sapu nipis jem strawberry di atas permukaan kek. oh ye untuk membuat kek gulung ni, bahagian atas kek akan menjadi bahagian dalam apabila digulung. bahagian bawah ialah bahagian luar. paham kan...sambung balik...aku sapu strawberry jam di atas kek kemudian aku sapukan pula whipping cream dan taburkan buah strawberry yang di potong dadu. Kemudian gulungkan kek tu. gulung kemas kemas kemudian balutkan dengan kertas minyak dan simpan dalam peti ais. Nak resepi untuk bahan bahan? ok moh kite nengok..

Moh Masak Strawberry Roll Cake


Loyang 10 inci di oles dengan mentega dan dialas kertas.

3 biji telur - gred B
60g gula
50g tepung gandum - ayak
1sk esen vanila 
Pewarna pink

Filling

150ml whipping cream - non dairy
1sb gula
2 sb jem strawberry
50g strawberry - potong kecil



1. Panaskan oven suhu 170 C menggunakan api atas bawah.
2. Pukul telur dan juga esen vanila hingga berbuih. Masukkan gula dan terus pukul hingga kembang putih dan gebu.
3. Masukkan tepung. Kaup balikkan hingga sebati.  Tuang adunan ke dalam loyang dan bakar selama 10-15min. Sejukkan dan tanggalkan baking sheet tadi.
4. Untuk membuat filling - Putar whipping cream dan juga gula hingga putih gebu. Jangan over mix yer.. Sapukan jem ke atas kek dan whipping cream, kemudian kelar sedikit tanpa putus agar mudah untuk menggulung, taburkan buah strawberry yang telah dipotong2.. kemudian gulung dengan kemas. Hiaskan ikut suka. aku tiru jugak hana buat - Sapu luar kek dengan whipping cream, parutan coklat putih dan buah strawberry.

Selamat mencuba!

3 comments:

  1. Cuba la nanti..memang sedap...

    ReplyDelete
  2. Looks yummy.. Anda ptt bukak kedai cake kat KL, boleh la sy beli tiap minggu..

    ReplyDelete