Tuesday, December 10, 2013

Menu Diet: ChiCkeN BuLgoGi @ BuLGoGi aYaM - FeeLing KoReaN

Assalammualaikum...

Baca tak tajuk tu? haaaa kalau nengok cerita korea sometimes terliur liur nengok diorang ni makan. hidangan nye banyak dan menarik. kalau tengah berdiet ni eiiiiiiii tak tahan dengan godaan macam tu. Kalau yang paling glamer tu ialah kimchee. dan yang nombor dua pulak yang agak glamer dikalangan korean ni ialah beef bulgogi. Bulgogi ni merujuk kepada daging yang diperap dan di panggang. Daging yang dipanggang ini akan dimakan bersama daun salad atau bersama sayuran yang lain, yang bersesuaian. Cara makan bulgogi ni mudah je, apabila daging siap di panggang, letak kan di atas daun salad kemudian bunjut kan dan makan.

Jadi aku yang nak feeling feeling korean ni meneruskan operasi nak membuat bulgogi. aku mengubah sedikit resepi agar ianya bersesuaian dengan orang yang tengah berdiet. tiada minyak, gula dan daging lembu dalam resepi ini.

Bersediakah Anda? hehehehehehe

Moh Masak Bulgogi Ayam


100 gm Dada Ayam
1 sb Kicap cair
1 sb Jus lemon
1 sk Bawang putih - dicincang halus
1/2 sk Halia- di parut halus
secubit lada hitam - yang ditumbuk

100 gm Daun salad

1. Potong dada ayam kecil dan nipis.
2. campurkan bersama bahan bahan yang lain. gaul sebati. perapkan selama 1/2 jam.
3. Basuh daun salad dan keringkan.
4. dengan menggunakan kuali tidak lekat, letak kan ayam satu persatu. tujuan menggunakan kuali tidak lekat adalah untuk mengelakkan menggunakan minyak ketika masak.


4. Apabila ayam sudah masak letakkan diatas daun salad dan bunjutkan. terus ngap.


hehehehe yummy.

Selamat mencuba!

4 comments:

  1. Sis mellmerah, klu nak mkn wrapped ni mkn ngan salad, dlm letak dgg o aym, kimchi n garlic sauce skit.. Bru ngap.. Sy sllu mkn kat seoul garden, one utama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye nillyz... nnt nk cuba gak mkn mcm tu...kimchi ada dah dlm fridge...hehehe

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. 1 lg, ayam tu sis slice kecik2 ala2 mcm ayam ltk kat tomyam tu.. Pahtu kat griller tu gaul2kan.. Tu tips sy dpt dr manager seoul garden klu nak mkn dgg bulgogi..

      Delete