Monday, March 31, 2014

pAi EpaL

Assalammualaikum semua...

Aduhhhh dah lama giler tak bersiaran kan...bz nye la aku ni..lagi satu sebab tab rosak. abih semua gambar gambar food yang aku ambil hilang ntah ke mana...gerammmm nye laaa. sekarang ni ambik gambar food ngan my lumix la..malas sebenarnya aku ni nak guna camera. pasal nak transfer gambar tu. kalau guna tab senang aku email je. haaa dah la criter pasal gambar gambar yang dah hilang tu. hari ni aku nak share satu resepi simple. Pai epal. 



Pada mulanya aku nak buat pai epal ni di goreng macam ala ala McD tu. kalau ikutkan memang ini lah resepinya. tapi sebab aku dah ada Philip airfryer..cheeewaaahhh..iye aku dah beli Philip air fryer makanya aku tak jadi lah nak goreng dengan minyak yang banyak tu. aku cuma sapukan sedikit minyak masak pada pai sebelum di goreng. Kalau korang nak buat, goreng lah macam biasa. no probs.

Moh kite nengok resepinya



Moh Masak Pai Epal


2 cwn Tepung
125 gm Shortening (boleh juga digantikan dengan margerin atau mentega)
1 sk garam
1/2 cwn Air sejuk

5 Biji Epal Hijau, dibuang kulit dan di potong dadu
Gula secukupnya
1 sb Tepung jagung di bancuh air
sedikit serbuk kulit kayu manis


1. Campurkan tepung, shortening dan garam. gaulkan rata.
2. masukkan air sedikit demi sedikt. jangan di uli. cukup sekadar jadikan doh. tidak perlu abiskan air kalau sudah menjadi doh.
3. Rehatkan doh selama 15 minit di dalam peti ais.

inti
1. Campurkan semua bahan kecuali tepung jagung dan masak sehingga epal lembut.
2. Apabila epal sudah lembut masukkan tepung jagung dan masak sehingga pekat.

1. Roll doh sehingga nipis dan letakkan inti. sapukan air sejuk dikeliling dan kelim menggunakan garfu.
2. Goreng dengan minyak banyak sehingga kekuningan.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment