Wednesday, March 5, 2014

HCG DieT PrOgRaM - ProGreSS

Assalammualaikum semua..

Sekejap dah tiba bulan Mac. Pantas sungguh masa berlalu kan sekarang ni.

Dah beberapa hari tidak bersiaran. pencegahan awal yang hendak dilakukan nampaknye tidak berjaya. aku demam jugak yang konon pada asalnye cuma selsema. cuaca yang tidak berapa elok akibat jerebu aku rasa punca pada segalanya. huhuhuhuhu.

Hari ni bukan nak berkongsi resepi. lari siket dari topik biasa Moh Masak. Atas permintaan Dr. Malinda Mohd Ali yang merupakan seorang consultant di Health and Beauty Clinic aku akan kongsikan sedikit pengalaman semasa proses penurunan berat badan agar dapat memberi motivasi kepada yang lain.

Rembau most wanted yawwww!

Seperti yang telah aku maklumkan pada semua, sebelum ini aku telah menjalani HCG diet program, untuk maklumat lebih boleh rujuk disini. Kalau berminat boleh call aku di 0192757075. cheewahhh sempat lagi nih. hehehehe. Macam mana aku boleh terjebak dengan semua ni? disebabkan tumit kaki yang semakin hari semakin sakit dan bila baring nengok TV aku sangat susah nak bangun kerana kesakitan yang amat sangat di bahagian pinggang menyebabkan aku perlu mula menurunkan berat badan. aku tau kaki yang semakin hari semakin sakit ni adalah punca disebabkan berat badan yang semakin menambah. baju dan seluar juga semakin sendat. dah macam sarung nangka. hehehehehe. 

terlihatkan beberapa member di tempat kerja yang sudah susut berat badan, aku pun bertanyakan tips dan rahsia macam mana berat badan mereka boleh turun. dan di situlah aku mengenali Dr. Malinda Mohd Ali. Setelah nekad dan serius untuk menurunkan berat aku pun berjumpa Dr. Malinda. Disitulah segalanya bermula. ewahhhhhh...macam drama TV pulak.

Program ni berlangsung selama 23 hari. selepas 23 hari tersebut program masih diteruskan lagi selama lebih kurang 3 minggu yang dipanggil maintenance phase. Dari hari pertama aku mula berdiet aku ikut segala peraturan. tidak pernah cuba untuk tipu atau ponteng. tidak sekalipun. Mungkin disebabkan ada coach yang menyebabkan aku takut untuk curi curi makan. Kalau sebelum ini aku pernah berdiet, tetapi tidak menjadi sangat kerana tiada orang yang memantau kite. so, tak kesahlah untuk curi makan. tapi tidak pada kali ini. Setiap hari Dr.Malinda akan bertanyakan berat aku. so, sangat risau kalau berat naik. jadi aku akan cuba untuk pastikan setiap hari ada penurunan walaupun hanya 100gm.

Semasa menjalani program, memang ada ketikanya kite teringin untuk makan something yang kite tidak dibenarkan untuk makan. seperti makanan bergoreng, gula dan berkanji. apa yang aku lakukan adalah menggantikan benda tu semua kepada yang aku boleh makan. seperti ayam goreng kepada ayam bakar. gula kepada stevia. dan untuk makanan yang memerlukan tepung, aku menggantikannya kepada tepung kelapa yang tidak mengandungi kanji. supaya tidak bosan semasa berdiet kite perlulah kreatif dalam penyediaan makanan kerana ianya sangat penting untuk menggalakan kite berdiet.

Aturan makan seharian aku , pagi breakfast shake (shaklee), minum pagi cinch tea (shaklee) dan makan sebiji epal, tengah hari makan satu jenis protein (ikan, ayam, daging) dan sayuran, petang minum cinch tea dan buah, malam minum shake. tadaaaaa. kenyang! Betul aku tak tipu...memang kenyang. ingat! jangan skip meal.

dari mula aku berdiet sehinggalah ke hari ini itulah rutih harian yang tidak berubah. sudah berbulan bulan macam tu. exercise pula kalau ada masa baru aku lakukan seperti senam arobik, exercise ball dan bersauna. mudah je. kalau kite control makan tak perlu untuk bersusah payah senam bagai nak gila. tapi kalau nak gila gila jugak senam, lagi bagus, cepat siket kurus. hehehehehehe

Bila aku balik kampung atau kemana2 biasanya aku bawa bekal. pagi pagi lagi dekat umah mak dah kentang kentung masak untuk lunch nak bawa bekal. mak aku pun dah tak tanya aku nak makan apa sebab dia tau aku tengah berdiet. jadi pada aku tak de masalah pun kite ke mana  pun semasa berdiet. atas usaha sendiri untuk berdiet ni. kena kuatkan semangat. 

macam sekarang ni, bila dah ramai orang tegur aku semakin kurus, ianya membakar lagi semangat untuk turunkan berat badan lagi. jangan berat dah turun pastu gi makan macam biasa pulak. sudah semestinya berat akan naik semula. so pada semua dieters di luar sana. teruskan usaha anda untuk menjadi lebih cantik dan lebih sehat. semuanya bergantung kepada usaha gigih anda. u are what u eat!


selamat menjalani hidup lebih sehat dari aku pembuat kek tegar! hahahahahahaha tapi aku tak makan yea!

1 comment: