Monday, February 18, 2013

PuDinG PiSaNg KaRameL MaRveLouS

Assalammualaikum...

Bersua lagi sekali setelah sekian lama MeLLMeRaH menyepi. Tak tau la nak kata macam mana. sebuk sungguh sehingga tak sempat nak menjengah ke blog. Cuti raya cina baru baru ni pun agak sebuk menerima tempahan kek karamel serta kunjungan mengejut mak serta kakak ke dungun. langkah kanan bagi mereka kerana En. Azam ada memancing udang galah. so apa lagi Masak Lomak Cili api la kan...sedap...namun sangat menyedihkan sebab tak sempat nak tangkap gambar untuk di kongsikan disini. insyaallah lain kali kot.

So, hari ni nak kongsi resepi puding pisang karamel. ini kes sebab dah tak tau nak buat apa ngan pisang yang ada kat umah tu. Aku beli pisang helang, tapi tau la kan pisang helang ni besar, aku dah buat cekodok pisang, dah buat pengat pisang, nak cuba resepi yang baru lantas aku pun buat puding pisang karamel. Resepi di ambil dari singgahsana kitchen. Terima kasih sudi kongsikan resepi yang marvelous ni. sedap puding ni dan teksturnye pun cantik. Bila puding ni dah siap simpan dulu dalam peti ais tau. makan sejuk2. haaaaaaa baru la terangkat!
Moh Masak Puding Pisang Karamel

Bahan A
120 gm Gula pasir
50 gm Air
Bahan B
400 gm Susu cair
400 gm Air
115 gm Gula Pasir
300 gm Pisang
25 gm Tepung kastard
30 gm Mentega
6 bj Telur
1 tsp Esen pisang
Secubit garam
  1. Mula mula panaskan pengukus.
  2. Kisar pisang, susu, air dan gula sehingga hancur. kemudian masukkan tepung kastard, mentega dan esen pisang. kisar lagi sehingga benar benar halus.
  3. untuk karamel nye pula. masakkan gula pasir sehingga cair dan bertukar e warna keperangan. kemudian masukkan air. kacau sehingga sebati.
  4. Tuangkan karamel tadi kedalam loyang bulat berukuran 8 inci. ( aku masak terus gula di dalam loyang). pastikan gula rata.
  5. selepas itu masukkan adunan puding ke dalam loyang. kukus selama 1 jam.
  6. Siap.


Selamat mencuba!

2 comments:

  1. Hi Mell, akak pun selalu buat ni tapi yg eggless.

    ReplyDelete
  2. yang eggless tu guna roti kan akak? sebab masa buat hari tu roti tak der tu yang guna resepi ada telur. tak pe next time leh cuba.

    ReplyDelete