Monday, July 15, 2013

AyaM PaDpRiK

Assalammualaikum...

Puasa tak hari ni...haaaaa...mesti terliur liur kalau nengok gambar makanan kan...hehehehe. itu lah dugaan orang berpuasa iye dak? Pagi pagi ni aku nak share resepi ayam masak padprik. Biasanya aku ngan En.Azam makan satu lauk je waktu berbuka. tak nak membazir. satu lauk tu pun kadang2 tak abih gak. Tapi kalau lauk tu tak der sayur, aku masak sayur plak. Aku pun tak gi bazar ramadhan, bukan apa takut tak kuat iman...abis nanti borong sakan.


Biasanya kami buka kurma, air satu jenis je, nasi dan satu lauk. Kadang kadang aku buat satu kuih. buat makan lepas tarawih. itu je..tapi kenyang melampau. hehehehehe

So, hari ni nak share ayam masak padprik. memandangkan lauk ni dah ada sayur, tak perlu la aku buat 2 lauk. ini kategori makanan 2 dalam 1. senangkan...

Moh Masak Ayam Padprik


Ayam secukupnya, di potong kecil
2 ulas Bawang putih, diketuk
1 bj Bawang besar, dihiris 
5 ulas Cili api, diketuk
5 helai Daun limau purut
1 btg Serai, diketuk
2 sb Cili kisar
1 sb Sos tiram
1 sk Sos ikan 
Sedikit air
1/4 btg Lobak merah
50 gm Bunga kobis
3 urat Kacang panjang
Minyak untuk menumis
garam

1. Panaskan minyak, tumis bawang putih sehingga naik bau. masukkan bawang besar dan cili api.
2. Masukkan Cili kisar. goreng sehingga cili garing. kemudian masukkan ayam, serai dan daun limau purut. 
3. Tambahkan air jika perlu, kemudian masukkan sos tiram dan sos ikan. masukkan sayuran.
4. perasakan garam. apabila ayam dan sayuran telah masak, angkat dan hidangkan.

Selamat mencuba!

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete