Monday, July 8, 2013

SotoNg MaSaK KiCap LadA HiTam

Assalammualaikum...

Musim sotong kat dungun meriah kali ni. Sotong nye boleh di pancing dari tepi pantai jer. Baru baru ni gak aku merajinkan diri ikut en.azam ke pantai. dok kat umah pun tak wat apa. hanya membesarkan diri. mak aihhh...gemuk lagi nih!
Hari first pegi aku tak dapat sekor pun..hero dapat pancing 6 ekor..ermmmmm bertuah jer tu. bukan terror mana pun....hehehehehehe


Hari kedua pulak...haaa ni dia heroin...aku dapat pancing sotong besar...manakala en.azam bawak balik anak sotong jer 2 ekor..kuikuikui...

mula mula hari tu aku masak sotong bakar sambal, tapi punya lapar la kan tak sempat nak tangkap gambar. so, yang lebih plak aku masak kicap lada hitam. sedap!
Moh Masak Sotong Masak Kicap Lada Hitam
5 ekor Sotong
1 biji Bawang besar, hiris
3 ulas Bawang putih, hiris
3 ulas Cili api, hiris
2 sk Lada hitam yang telah ditumbuk
1/8 cwn Kicap manis
2 sb Sos tiram
sedikit air
Garam
minyak masak
1. Tumis bahan hiris sehingga kekuningan. masukkan lada hitam.
2. Kemudian masukkan sotong. Masukkan kicap, sos tiram dan air.
3. Perasakan garam. siap untuk di hidang.
Selamat Mencuba!

1 comment:

  1. Terima kasih atas recipenya
    artikel ini sangat bermanfaat

    ReplyDelete