Thursday, December 12, 2013

MeNu DiEt: mEE IkaN sUp BerSaMa SayuRan

Assalammualaikum...

Update Cuaca:

Sudah masuk dua hari nampak gaya nye cuaca cerah di daerah dungun. satu kelegaan bagi penduduk dungun apabila semalam dijangka hujan lebat tahap jingga diakhiri dengan cuaca yang sangat baik. Alhamdulillah. Air air dijalan dan dikawasan kawasan rumah mulai surut dan ada yang sudah kering. diharap cuaca seperti ini berpanjangan.

Update resepi:


Semalam tetiba ada satu perasaan dalam diri nak makan mee. hehehehe. nafsu! nafsu! berfikir sejenak, memikirkan mee apa yang mengandungi kalori yang rendah. 

per 100 gm

mee kuning - 200 kalori
mihun - 364 kalori
kuew teow - 107 kalori

adoiiii..lagi satu mee kuning dan kuew teow plak ada minyak. ermmmm nampak gaya nye aku kena lakukan sesuatu supaya tak kempunan makan mee. jeng jeng jeng! dapat satu idea iaitu buat mee daripada isi ikan. google resepi, nahhh jumpa pun. terus melancarkan operasi membuat mee ikan. seperti biasa resepi diolah agar kandungan kalori menjadi rendah. mee ikan ni aku buat dari isi ikan tenggiri.

per 100 gm

Ikan tenggiri - 95 kalori
Tepung ubi - 15 kalori

Kalau ditotalkan memang melebihi kalori kuew teow tetapi ingat mee ikan ni tak ada minyak. Kulit ikan di buang. betul betul isi je.

nak tau macam mana nak buat mee ikan?

Moh Masak Mee Ikan Sup Bersama Sayuran


1. Kisar halus isi ikan tenggiri. guna je Blender kecik yang kat rumah tu. 
2. Kemudian tambahkan garam dan tepung ubi. kacau sehingga semuanya sebati. 
4. Didalam periuk, masakkan air. 
5. Masukkan isi ikan kisar ke dalam plastik. gunting hujung plastik. jangan terlalu besar. ikut saiz mee yang di kehendaki. 
6. Apabila air sudah mengelegak, bolehlah paipkan isi ikan tadi kedalam periuk. sekejap saja mee ikan sudah masak.
7. Angkat dan toskan.
8. Didalam periuk yang lain, rebus tulang ikan tenggiri. memang kecik je tulang ikan tu. memadailah untuk menambah perisa.
9. Apabila air sudah mengelegak, keluarkan tulang. dengan mengunakan lebih kurang 250 ml stok ikan tadi, masukkan bawang putih yang diketuk.
10. Kemudian masukkan sayur- sayuran yang telah dipotong. perasakan dengan garam. apabila sayuran telah lembut boleh lah tuangkan sup keatas mee tadi.
11. siap untuk dihidang. selamat menjamu selera.

Selamat mencuba!

Ok. dibawah ni disediakan kandungan kalori bagi setiap bahan. mungkin tidak tepat tetapi lebih kurang.


1 comment: