Saturday, April 7, 2012

ChCoLatE FiLLinG

Assalammualaikum...hye...apa kabar semuanya hari ni....harap harap semuanya berada dalam lindungan dan rahmat Allah...hari sabtu ari ni...tapi ada kerja yang perlu diselesaikan di ofis...cuti pun macam tak cuti...tapi x pe...aku ok jer...

Hari khamis malam sempat aku membuat chocolate filling...filling ni untuk apam polka dot yang ditempah oleh azlina untuk sarapan pagi didalam bas nnt sewaktu  perjalanan menuju ke Gambang Water Park... amboiiii seronoknye...Aku ada juga beli blueberry filling, tapi saja nak pelbagaikan flavor...so aku pun buat la chocolate filling ni...sedap!

resepi di ambil dari dapur mas / duniaku...minta share disini pula yea...


Moh Masak Chocolate Filling

250 ml Susu segar
180 ml Air suam
200 gm Gula castor
60 gm Mentega
60 gm Serbuk koko
40 gm Tepung jagung
1 sk Esen vanila
3 sb Tepung gandum

Campurkan serbuk koko dan air suam. kacau sehingga sebati. kemudian masukkan susu, gula, tepung jagung dan tepung gandum ke dalam adunan koko tadi.

Masukkan adunan ke dalam mesin pengisar dan kisar sehingga semuanya sebati. masukkan dalamm periuk dan masak dengan api perlahan sehingga pekat. apabila adunan sudah mula pekat, boleh la masukkan mentega dan esen vanilla. kacau.

sejukkan dan simpan dalam peti ais.



Selain digunakan untuk membuat apam polka dot, chocolate filling ini juga sesuai untuk diisi ke dalam bun, pau dan juga di sapu di atas roti. sekiranya ingin disapu di atas roti, tak perlu di letakkan tepung gandum.

No comments:

Post a Comment