Wednesday, April 4, 2012

TepUnG GoMak

Muka macam tepung gomak...hahahahahahaha...penah dengar tak orang cakap macam tu... ermmm ini la puncanye...macam kuih tepung gomak...pasal ini kuih nampak berbedak tetapi sedikit comot...dan bedak nye pulak tebal mak aihhhh....tengok la gambar tu...ye tak?





 Biasanya kalau nak makan kuih tepung gomak ni boleh jumpa masa bulan ramadhan...kalau tak ermmmmmm payah la...aku pulak..tetiba jer nak makan kuih tepung gomak ni...nak buat bukan lah susah sgt....yang susah nye nak cari tepung kacang hijau....habis satu bandar aku ronda...nak cari tepung kacang hijau punya pasal....keputusannya sangat mendukacitakan....akhirnya buat la sendiri tepung kacang hijau...


Cara nak buat kuih ni sama seperti nak buat buah melaka. guna tepung pulut dan kemudian kuih nye direbus. bila timbul baru diangkat...kan sama tu...bezanya inti sahaja. untuk kuih tepung gomak ni...sesetengah orang suka inti kacang hijau...tapi bagi aku pulak...aku lebih sukakan inti kelapa... haaaa tak yah la cerita panjang panjang....

Moh Masak Tepung Gomak

Bahan Tepung

300 gm Tepung pulut
1 cwn Air
secubit garam

Campurkan Tepung dan garam. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli sehingga menjadi doh. sekiranya air tidak mencukupi boleh la di tambah lagi.

Bahan inti

200 gm Gula merah
1/2 cwn Gula putih
1/2 cwn Air
1 bj Kelapa parut
2 st Tepung gandum
2 helai Daun pandan

Campurkan gula merah, gula putih, air dan sehelai daun pandan. masak sehingga gula larut. tapis air gula. Masukkan semula air gula didalam kuali. Campurkan kelapa dan sehelai lagi daun pandan. masak sehingga kering. akhir sekali masukkan tepung.

Tepung kacang hijau

200 gm kacang hijau

basuh kacang hijau sehingga bersih. goreng tanpa minyak di dalam kuali sehingga kekuningan. kemudian dikisar halus. ayak tepung sebelum digunakan untuk mendapat hasil tepung yang halus.



Cara membuat tepung gomak

ambil sedikit adunan tepung. leperkan dan masukkan inti. bulatkan dan tekan sedikit sebelum direbus. apabila kuih telah timbul didalam air rebusan. angkat dan salutkan dengan tepung kacang hijau. resepi ini boleh menghasilkan lebih kurang 20 biji kuih tepung gomak.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment