Wednesday, April 22, 2015

CaP CaP caP....SoTong MaSaK KiCap

Assalammualaikum...

Selamat Pagi semua...

sejak sejak GST ni..aku jarang kuar makan..tapi tak tau r berapa lama mampu bertahan...hehehehehe.. bukan nak berkira sangat pasal makan ni..tapi harga yang dikenakan kadang kadang rasa sangat x berpatutan... contoh nye hari tu aku ngan en.azam g makan thari..en.azam amik nasi, ulam, sambal, budu (orang ganu kang..hehehehehe) ngan ikan bakar kembong sekor. aku lak amik nasi separuh ngan kuah kicap je. air plak limau ais ngan sirap..tau berapa ringgit kena? tu dia rm12.. apa ke hal! haaaiiisshhhhhhh...tu la dia ..rasa x berbaloi.. keputusan nye buat masa ni masak je kat rumah..memandangkan en.azam pun rajin ke laut (nelayan kan..)boleh la buat lauk musim musim GST ni...huhuhuhuhuhu


Hari ni nak share resepi simple..sebab kena masak hari hari (aku kan wanita berkerjaya..kahkahkah)..so aku pilih menu yang tak sampai setengah jam pun nak memasakanya.. sotong masak kicap, sebelah mata pun boleh siap...tu dia..!

Ni sotong hasil en.azam candat..


untuk resepi kat bawah ni..aku hanya mengguna kan seekor sotong torak..banyak kan? mana taknye..besar bapak sotong aku ni..hehehehehe


Moh Masak Sotong Masak Kicap


3 -4 ekor Sotong, saiz sederhana, dibersihkan dan dipotong bulat
1 bji Bawang besar, dihiris
1/2 inci Halia, di hiris
2 ulas Bawang putih, dihiris
1/4 cawan Kicap manis
1 sb Cuka
sedikit air
minyak untuk menumis
garam dan gula


1. Panaskan minyak, tumis bahan hiris, bawang, bawang putih dan halia.
2. Apabila bahan hiris sudah layu dan kekuningan, masukkan sotong.
3. masukkan kicap dan cuka. masak hingga sotong masak. kalau perlu tambahkan air.
4. perasakan garam dan gula.
5. Ingat! jangan masak sotong terlalu lama, nanti liat.
6. siap untuk dihidang.

Selamat Mencuba!





No comments:

Post a Comment