Saturday, March 3, 2012

Ketang ketung KeTang Ketung!

Hye...nampak nye dengan semangat baru, aku ingin aktif semula menulis blog. Cuma pada kali ini, tak mo cerita hal2 emosi sangat...x mo cerita benda benda ngarut, tak der pekdah...apa yang aku nak kongsi kat sini, ilmu2 masakan..tips2...n resepi2 yang aku ada...yang original aku punya or yang amik dari blog2 tukang masak lain...kat tv, ngan kawan2...jangan marah yea...apa salah nye berkongsi ilmukan...

so, baru petang tadi, aku buat Talam marble, resepi ini di ambil dari blog masam manis azlita aziz.. kak ita, u nye talam marble memang meletup kebaboom, gambor pun cantik...dh tu camera mahal...hehehehehe...so yang ni aku pulak buat...resepi tak perlu diragui...memang menjadi...tapi gambar...ala ala je la wei..pasal aku pakai camera henpon..tu je yang mampu...

Moh Buat Talam Marble...





120 gm Tepung Hoen Kwee hijau
225 gm Gula Halus
1050 ml Santan
1/2 tsp Garam
1 1/2 tbsp Serbuk koko
Coklat emulco


nak buat pun senang je. Satukan semua bahan kecuali serbuk koko dan coklat emulco. Dah kacau sebati, bahagikan adunan kepada 2 bahagian. 1 bahagian tu letak serbuk koko n coklat emulco. pastu masak kedua dua adunan ni tadi berasingan. tapi mesti masak serentak tau. panggil la sesiapa pun, adik abang kakak jiran...kalau ketua kampung nak tolong pun apa salah nye kan...hehehehe...

masak kedua duanya, mesti sentiasa di kacau sehingga pekat. kalau teror boleh la guna tangan kanan dan kiri. tadi aku masak pun terkial kial, kekok nak guna tangan kiri...

masak sehingga pekat, licin dan meletup letup...blup! blup! blup!....macam tu la lebih kurang...

lepas tu boleh matikan api.

tuang dalam loyang pilihan, macam aku ni, dengar cakap kak ita tu, guna loyang 10 X 10... so ketebalan kuih talam sangat cantik...

tuang adunan hendaklah berselang seli untuk menghasilkan marble. dan tarik guna lidi untuk menghasilkan corak. pesanan dari pihak penaja...masa menuang adunan dan untuk menghasilkan corak kena cepat...pasal ini kuih talam sangat cepat keras...

dah siap...masuk dalam peti sejuk kasi cepat sejuk...ye la kan..tak kan kasi panas pulak...hehehehe

tapi tadi kan aku masuk dalam freezer...sedap jugak makan kuih talam yang hampir hampir beku ni...yummy...

hah! apa lagi...tak kan nengok je...g la try!







Hyper Smash

No comments:

Post a Comment