Thursday, March 29, 2012

TaKoYaKi

Konichiwa....hehehehhe...jepun sangat kan....maklum la dah makan makanan jepun ni kan...jangan la asik pandai makan je...pandai cakap pun bagus jugak....hehehehehehe....demam jepun sudah datang...2 hari ni tak abis abis ngan takoyaki...okonomiyaki...yaki yaki la semua  nye...gi KL minggu lepas...cuba jugak cari acuan takoyaki...haiiissshhhh payah sungguh la nak jumpa....sudah nye beli online...tapi x sampai lagi la..sudah nye takocarayaki...hahahahaha...tak sabar sangat dah rasanya nak buat sendiri takoyaki ni...tu yang guna acuan cara jer...ermmmmm boleh tahan jugak...jadi je...serupa bentuk telur...hehehehehe

lepas buat takoyaki...aku bikin plak okonomiyaki....siap bawak bekal gi opis lagi...lunch tu jer....sedap... hari tu ke KL pergi jusco mid valley...aku beli la bonito flakes..nak beli tepung rasanya membazir plak sedangkan boleh buat sendiri aje...sos nye plak kat situ tak halal...ada alcohol seasoning....its ok....resepi sos pun ada...so x ade apa yang boleh menghalang aku nak buat takoyaki ni....

Resepi di ambil dari dapur madihaa @ ratna...thankz a lot...memang sedap resepi ni...mintak share di sini ok....

Moh Masak Takoyaki....





Sos Takoyaki

1 cwn Sos tomato
1 cwn Worcestershire sos (yang ini aku buat sendiri -3/4 cup kicap cair+ 1/4 cup air asam jawa+1 sb Cuka)
2 cm Halia - di parut halus
1 ulas bawang putih - di parut halus
1/4 cwn gula ( aku tambah nak bagi manis sket lebih kurang 3sb)

Campurkan semua bahan dan masak sehingga pekat. Sos ini boleh disimpan dalam sebulan jika disimpan dalam peti ais.

Batter Takoyaki

1 cwn Tepung gandum
350 ml Air
1 sk Baking powder
1 sk Garam
1 bj telur

Campur semua bahan hingga sebati dan tiada ketulan.

Isian Takoyaki

Tuna, Octopus, Isi udang, crab fillet
Daun bawang - dipotong halus
Kobis - dicincang halus

Bahan Taburan

Serbuk nori (yang ini aku kisar kepingan nori)
Bonito Flakes
Mayonis
sos takoyaki

Selamat mencuba...sedapppppp!!!!


7 comments:

  1. pucuk dicita, ulam mendatang...baru je mesej dengan kak ika (ijayuji) tu kot2 dia ada resepinya... sekali akak dah buat dulu...best2! nanti leh tengok sini je resepinya...

    ReplyDelete
  2. As'salam boleh tnya kah..mcmna cara saya nak dapat set Takoyaki machine...saya dari Brunei

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau takoyaki yang elektrik cepat rosak. Lebih baik beli yang boleh digunakan atas dapur gas je. Boleh beli secara online. Klu kat sana saya x tau mcm mana. Tapi kat malaysia ni saya beli kat pasaraya je.

      Delete
  3. Takoyaki memang TERBAEKKK!! Tapi kalau susah2 sangat nak cari bahan-bahan kering utk masak Takoyaki,skrg dh ada org jual secara online jenis set macam sushi kit tu.cuba google www.mamyaimi.com.my

    ReplyDelete
  4. Tqz for the info. Terfikir gk nk bt takocarayaki tp x sngka ade info ni ehe

    ReplyDelete