Wednesday, January 2, 2013

AppLe Pie

Assalammualaikum....

Sudah 2 hari hujan. berhenti sekejap sekejap je. penduduk dungun kembali risau akan banjir lagi sekali setelah bertungkus lumus membersihkan rumah akibat banjir pertama hari tu. rumah aku buat masa ni selamat lagi, mungkin kawasan tinggi ataupun longkang besar so air mengalir dengan baik nye. Tidur malam pula memang syok...liat sungguh nak bangun pagi dengan cuaca yang sejuk dan damai..kalau dah subuh...tarik lagi selimut tu alamatnye memang terbabas la...hehehehe
Laut pula bergelora kuat, airnye cik ina kata macam teh ais...kenapa kena ada ais yek? teh jer kan dah cukup...tapi jawabnya sebab nampak sejuk...ada ada je la dia tu... laporan dari en. azam yang duduk kat tengah laut tu katanya ombak setinggi 7 meter. kalau orang yang tak tahan gelora boleh mabuk jadiknya. kepada mereka yang bekerja ditengah laut tu, jaga diri memolek deh....



Hari aku nak kongsikan resepi apple pie...yang ini berbeza dari apple pie McD tu...yang tu digoreng tapi yang ini di bakar. rasa lebih kurang sama tapi rupa berbeza...uishhhhh sedap sangat la kalau dapat makan ujan ujan ni...heaven! yeah!


Moh Masak Apple Pie

Kulit pai
250 gm Tepung
125 gm Mentega
65 gm Air - sejuk
5 gm Garam
5 gm Gula
  1. untuk membuat kulit pie. campurkan tepung dan mentega. gaul sehingga sebati dan menyerupai serbuk roti.
  2. kemudian masukkan garam dan gula. tambahkan air sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh.
  3. ingat! untuk membuat kulit pastri, jangan terlalu menguli doh, nanti ianya akan liat.
  4. Apabila sudah menjadi doh, rehatkan selama 10 minit di dalam peti ais.
  5. ambil separuh doh dan canai sehingga nipis dan masukkan ke dalam acuan pie. pastikan kemas. jangan lupa cucuk dengan garfu sebelum masukkan inti.
  6. kemudian masukkan inti dan tutup semula pie dengan doh yang di canai nipis atau macam yang aku buat. di anyam. alaa macam anyam tikar je.
  7. sebelum bakar, sapu sedikit dengan susu segar dan taburkan gula halus di bahagian atas.
  8. Bakar pada suhu 180 c selama 50 minit. bergantung juga kepada saiz pai.



Apple filling
7 bj Epal hijau, di kupas kulit, dipotong wedge.
150 gm Gula perang, boleh juga kalau nak ditukar keada gula pasir
1 tsp Serbuk kulit kayu manis
100 gm Kismis kuning
50 gm Tepung jagung
  1. Masak epal bersama gula. Apabila epal sudah lembut boleh lah masukkan serbuk kulit kayu manis dan kismis. akhir sekali masukkan tepung jagung yang telah dibancuh bersama air. masak sehingga pekat.
  2. Siap untuk digunakan.
Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment