Sunday, January 13, 2013

SoTonG maSaK kiCaP SeDap

Sunday blues...

Orang lain monday blues. Aku kat dungun ni sunday blues la. Malas sangat nak pergi kerja tadi. Kerja petang plak tu. Layu je nak gi. keje start pukul 3 tu yang sempat masak lunch. Sotong masak kicap dan sayur kobis goreng. goreng bodoh bodoh jer so tak yah la share kat sini. nanti bila aku goreng kobis yang cerdik siket baru aku post.
Harga sotong di pasar dungun ( cehhhh aku ni dah macam pengulas harga bahan mentah di pasaran plak, hehehehe). ok sambung balik cerita tadi, harga sotong di pasar dungun sekilo RM20. Mahal kan. tapi cuba kite ni sendiri pegi tangkap sotong tu. hujan lebat dengan laut yang bergelora, terumbang ambing. tak kesian ke? jadi pada aku boleh la RM20 dalam keadaan cuaca sekarang ni. aku pun beli 1/2 kilo jer dapat lah 5 ekor. Habis semua aku masak kicap.

Moh Masak Sotong Masak Kicap Sedap
5 ekor Sotong - dipotong bulat
1 biji Bawang besar - dihiris
2 ulas Bawang putih - dihiris
1/2 inci Halia - diketuk
1/4 cwn Kicap manis
1/2 sk Cuka makan
1/8 cwn Air
Garam
Gula
Minyak

  1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih sehingga kekuningan. masukkan halia dan bawang besar.
  2. Goreng sehingga semua bahan tadi layu. kemudian masukkan kicap dan air.
  3. Masukkan sotong dan biarkan sehingga sotong masak dan kuah kicap pekat sedikit. perasakan garam dan gula.
  4. Siap untuk dihidang.
Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment