Monday, January 7, 2013

SoNamU - SeMoGa DuNguN SeLaMaT

Petikan dari BH 7 Jan

Sonamu adalah nama tiga siklon tropika di kawasan utara lautan pasifik barat yang di ambil dari perkataan korea merujuk kepada pokok pine (sampai abis baca paper pun aku tak paham kenapa dia namakan ribut tu pokok pine). Siklon tropika ini adalah ribut ganas yang berputar dan mempunyai ukur lilit mencapai ratusan kilometer yang terbentuk di perairan tropika.

jabatan meteorologi malaysia melaporkan ribut tropika sonamu dikesan sekitar jam 2 petang semalam sejauh 756 km ke Timur laut dungun, Terengganu. Siklon tropika terbentuk di kawasan lautan mempunyai suhu permukaan sekitar 26c atau lebih, di rantau asia ia lebih dikenali sebagai taufan.

Kesan ribut tropika sonamu mengakibatkan angin kencang dan laut bergelora dengan ombak setinggi 5.5 meter di perairan laut china selatan.

ok, itu serba sedikit tentang sonamu.Dungun juga telah mendapat perintah untuk bersiap sedia menghadapi sonamu ni. semua penduduk tidak di benarkan berada di kawasan pantai. Apa yang aku dengar, ianya dijangka melanda dungun pada pukul 2 pagi nanti. waallahualam. apa yang aku harap ianya tidak berlaku dan semoga Allah lindungi kami disini.

Ini gambar yang sempat aku snap on the way nak balik dari ofis tadi. Angin agak kuat dan air nampak lebih tinggi dari biasa. dan sesekali bila ombak menghempas pantai kelihatan seakan kabus di tengah jalan.





Semoga dungun selamat!

No comments:

Post a Comment