Saturday, January 5, 2013

Shepherd's Pie

Assalammualaikum....

Alhamdulillah hari ni cuaca sangat baik. Matahari muncul kembali. Esok lusa belum tentu. Hanya berserah kepadaNya..



Cuti hujung minggu ni sangat membosankan. Tak buat apa apa aktiviti pun. hidup sorang macam ni la kan. En.Azam masih lagi tak dapat balik, katanya bot tak ada. sudah menjadi perkara biasa bagi aku, dia serta kawan kawan sekerjanya tu mendapat berita ketiadaan bot pada hari yang mereka ingin pulang. Mungkin esok atau lusa baru bot akan ada. Khabarnya lautan masih bergelora, mungkin itu lah puncanya mengapa bot tak boleh amik mereka. Dulu aku sering memikirkan bagaimana kehidupan seorang isteri yang berjauhan dengan suaminya. Kalau aku mesti aku tak mampu. tapi aku silap,  tak sangka aku boleh menghadapinya. Benar, Allah hanya kan menduga hambanya pada tahap kemampuan hambanya saja.

Bila berseorangan dirumah macam ni, aku tak rajin nak masak. kalau aku masak pun benda yang simple jer. memandangkan aku masih lagi dalam mood diet, iye aku diet! tak percaya? berat aku dah turun 9 kg dalam masa 2 bulan...iyeeee 9 kg...yeayyy! seronok kan...jeans yang lama dah boleh pakai semula. jeans yang baru plak, simpan dulu wat sementara waktu...jangan nak ngada ngada g antar kedai kecikkan...tak pasal gemuk semula nanti..dah rugi..hehehehehe...so memandangkan aku diet nasi...aku lebih suka makan roti dan makanan yang agak ringan daripada nasi...bukan kapas ok...nanti bila en.azam balik...baru lah masak nasi dan lauk pauk yang lain....


Makanya hari ni aku nak share resepi shepherd's pie..pie ni bukan macam apple pie yang aku buat itu hari. Pie ni menggunakan daging sebagai inti dan ubi kentang menutupi bahagian atas pie. tak menggunakan kulit pastri pun. so apa tunggu lagi...moh masak!

Moh Masak Shepherd's Pie


  1. Mula mula rebus ubi kentang yang dipotong empat. apabila ubi kentang sudah lembut bolehlah dilenyek. 
  2. Masukkan mentega, garam, lada hitam dan susu. gaul sehingga semuanya sebati dan ubi entang menjadi sangat lembut. 
  3. Tambahkan parutan keju parmesan dan gaul rata.
  4. Untuk isi daging pula, panaskan minyak dan tumis bawang putih yang telah dicincang halus.
  5. Kemudian masukkan daging yang dicincang. biarkan seketika sehingga daging masak. masukkan bawang besar yang didadu kecil dan lobak merah yang di parut kasar. Masak sehingga lobak merah lembut.
  6. Tambahkan oregano dan tepung. kemudian masukkan tomato paste. Kalau inti daging terlalu kering bolehlah tambahkan sedikit air.
  7. Perasakan garam dan lada hitam. siap.
  8. Masukkan inti daging kedalam bekas/ ramekin kemudian paipkan ubi kentang dibahagian atas daging dengan menggunakan piping bag sehingga menutupi semua bahagian. Aku tak menggunakan piping bag, aku hanya ratakan saja ubi kentang dibahagian atas menggunakan spatula.
  9. Taburkan parutan halus keju parmesan dan bakar pada suhu 170c selama 15 minit atau sehingga keju cair dan beawrna perang.

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment