Sunday, January 13, 2013

CeMpeDaK GoRenG RanGup!

Selamat pagi...

Musim cempedak sudah tiba. merata rata bau cempedak. ermmmmmm wangi dan sedap betul baunya. Kalau boleh letak bau nye kat sini, pasti korang semua terliur. hehehehehe. semalam aku ke kuantan untuk servis kereta. so, on the way dari kuantan nak balik dungun nampak satu gerai yang penuh ngan cempedak. singgah lah beli. baunya tok sah cakap la..uishhhhhhhh semerbak harum. 


Pagi tadi aku ngan en.azam breakfast cempedak goreng lah. Nak goreng petang semalam dah tak sempat coz sampai dungun pun dah pukul 7. Manis sungguh buahnya. Aku beli 2 biji, satu isinya putih dan lagi satu katanya bewarna oren. tak tau la iye ke tidak. sebab aku tak potong lagi yang sebiji tu.


Cempedak ni kan bergetah. jadi kalau kita nak potong buah cempedak ni pastikan pisau yang hendak digunakan di lumur dahulu dengan minyak. supaya getahnya tidak melekat di pisau nanti. puas plak nak mencucinya. Potong kulitnya kemudian di siat saja ke dua dua belah. kedua dua tangan aku , aku sarungkan plastik. atas kes tak mo terkena getah nanti.

Moh Masak Cempedak Goreng Rangup

Cempedak secukupnya
1 cwn Tepung beras
3 sb Tepung Gandum
1 cwn Air - Kalau pekat tambahkan air lagi. jangan terlalu cair nanti adunan tak melekat pada cempedak.
1/2 sk Kapur makan
Garam
Serbuk kunyit
Minyak untuk menggoreng

  1. Campurkan tepung. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan tepung tidak berketul ketul.
  2. Tambahkan kapur makan, garam dan kunyit.
  3. Panaskan minyak dan boleh lah menggoreng cempedak. jangan terlalu banyak menggoreng pada satu satu masa.




Selamat Mencuba!





2 comments:

  1. gud info ni - sebelum ni x taruh kapur tu

    ReplyDelete
  2. yup...itupun membantu cempedak goreng menjadi rangup selain dari penggunaan tepung beras.

    ReplyDelete