Saturday, March 31, 2012

MaKinG SuShi: FuTomaKi

Assalammualaikum semua...selamat berhujung minggu...seronok kan dok kat umah...lepak lepak sambil makan dan nengok tv...tapi sangat mendukacita kan bagi aku...terpaksa bekerja di hujung minggu... huuuwaaaaa!!!
So, disebabkan kena bekerja dihujung minggu ni, dan ada perasaan mungkin tak sempat nak g lunch...aku pun apa lgi siap bawa bekal la...bangun pagi tadi prepare la apa yang patut...tadaaa nak makan sushi...ekceli semalam memang dah berangan pun nak buat sushi...dan dah pun beli barang sket...aku nak buat kimbap...satu makanan korea ala ala sushi jugak...so mintak mr.Google explain sket apa itu kimbap dan sushi...

Kimbap - lebih kurang sushi yang bersaiz besar...sushi yang bersaiz besar ni kite panggil Futomaki.. Nasi untuk kimbap tidak diletak cuka dan bahan perisa yang digunakan untuk nasi nya ialah garam dan minyak bijan. Untuk membuat kimbap ini tidak semestinya menggunakan sushi rice.

Futomaki - adalah sushi yang bersaiz besar. dalam bahasa inggeris nye 'Fat Roll'. untuk membuat sushi mesti lah menggunakan sushi rice dan diletakkan sushi seasoning atau pun cuka.


Amacam...nampak tak perbezaan antara kimbap dan sushi? bagus. aku suka rasa nasi yang ada siket rasa rasa masam tu...jadi kesimpulannya aku akan buat sushi...x mo buat kimbap. Untuk buat sushi ni aku menggunakan sushi seasoning yang di beli di jusco. Seasoning ni halal. tapi kalau susah nak cari seasoning ni boleh jer buat sendiri. sebelum sebelum ni pun aku buat sendiri je. nnt aku sharekan macam mana nak buat sesoning untuk nasi ni. Untuk isi nya pula, terpulang kepada kamu semua nak letak isi apa pun...antaranya boleh letak tuna dan mayonis, isi ayam, segala macam sayuran, atau kamu boleh juga guna surimi. Surimi ada lah produk dari ikan/ seafood seperti crabstick, fish cake dan sejenis dengan  nya. kalau nak letak sosej, chicken slice pun ok jugak.

Moh Masak Futomaki


1 pot Beras sushi ( pot yang aku guna adalah sukatan pot yang bila kite beli rice cooker tu benda tu ada sekali. hehehehehe ntah macam mana nak explain.hopefully faham)
2 pot Air

Masak sama seperti masak nasi biasa. dalam rice cooker. Bila nasi sudah masak. boleh la masukkan lebih kurang 2 sb sushi seasoning.


Sushi seasoning (buat sendiri)

2 sb Cuka
2 sk Gula
11/2 sk Garam

Campurkan semua bahan dan kacau sehingga larut.

Bahan - bahan sushi

4 helai Nori (rumpai laut)
sedikit wasabi ( kalau tak suka tak perlu letak)
Timun jepun- dipotong panjang, dibuang biji
Lobak merah - dipotong panjang
Crabstik - dipotong dua memanjang
2 biji Telur - goreng dadar, di potong memanjang


Cara nak buatnye...jom nengok gambar...

mula mula letakkan nori diatas bamboo mat



Kemudian letakkan nasi. tinggalkan sedikit ruang diatas lebih kurang 1 - 2 inci. untuk mengemaskan gulungan nnt.


Sapukan sedikit wasabi. nipis nipis je macam dalam gambar. tapi kalau gemar makan wasabi ni boleh la letak lebih. bukan apa nnt hidung keluar asap..hehehehehe


susun bahan bahan isi dalamnya. seperti dalam gambar.


Gulung dengan kemas. letakkan sedikit nasi (beberapa butir nasi) di penjuru nori supaya gulungan tidak terbuka. gulung futomaki dalam bamboo mat dan kemaskan. padatkan.



Dah siap menggulung. boleh la di potong.






 Sedap jugak dimakan bersama sushi light soy sos. Selamat mencuba.

8 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Aah mana nak dapat ye?

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Biasa nya ada di kedai jual barangan plastik

    ReplyDelete
  5. Salam..mane nak cari bAmboo mat n seaweed tu ek?? Tq..

    ReplyDelete
  6. napelah cantek je gulung.. sy failed giler gulung susi ni.. hahaha..

    ReplyDelete
  7. salam..nak tanya mana nak dapat seaweed tu eh?

    ReplyDelete